راهکارهایی برای ارائهی شفاف و صادقانهی پروژهها
وقتی پروژهای اجتماعی تعریف میکنیم، اصلیترین چیزی که با آن سروکار داریم، «اعتماد» است. مردم میخواهند از کم و کیف فعالیت ما باخبر شوند و برایشان مهم است که بر پروژهای سرمایهگذاری کنند که بیشترین تاثیر را بر جامعهی اطراف خود داشته باشد. برای ما در «ساده» هیچ چیز مهمتر از اعتماد نیست. ما فکر میکنیم برای ساخت این اعتماد، بین گروه مشارکتکنندگان و مشارکتجویان، تنها به یک چیز نیاز است؛ شفافیت.
به همین دلیل هم از تعریفکنندگان پروژه، انتظار داریم تا با بالاترین حد از شفافیت، صداقت و درستکاری اقدام به تعریف پروژههایشان کنند. در این مقاله به چند نکتهی اضافه اشاره میکنیم که شما را از شفاف و صادقانه بودن روایتتان مطمئن میکند.
راهنمایی برای ارائهی محتوای متنی
اینها تعدادی از توصیههای ما به تعریفکنندگان پروژه است تا پروژههایشان را تا حد ممکن شفاف و واضح تعریف کنند. حواستان باشد که از لحظهی تعریف پروژه تا آخرین لحظات اجرای نهایی، متغیرهای زیادی در تصمیم شما دخیلاند. صادقانه آغاز کردن یک پروژه با ارزش است اما صادقانه ادامه دادن آن ارزشمندتر است.
با دقت ادعاها و کلمههایتان را انتخاب کنید
زبانی که با آن از پروژهتان حرف میزنید در شفافیت و صداقت پروژهی شما نقش حیاتی ایفا میکند. توضیحات پروژهی شما باید دیدی واضح و واقعی از آنچه انجام میدهید به مخاطب بدهد. مخاطب با شنیدن از پروژهی شما باید دقیق و شفاف بداند چه کار میکنید، در حال حاضر پروژهی شما در چه مرحلهای است و حمایت آنها به شما چه کمکی میکند. لحن بازاریابانه و غیرواقعی را برای بیان جزییات پروژهی خود فراموش کنید.
پروژهی خود را مثل یک ایده مطرح کنید؛ نه مثل یک محصول نهایی
اینکه مشارکتکنندگان بدانند دقیقا در چه مرحلهای از پروژه قرار دارید و چقدر راه باقی مانده است اهمیت زیادی دارد.
اقدامات منفی:
- افتخاراتی که هنوز کسب نکردهاید
- بزرگنمایی دربارهی موفقیت پروژه در آینده
- قول دادن یا تعهدی که نمیتوانید به آن عمل کنید
اقدامات مثبت:
- دربارهی وضعیت فعلی پروژه و چیزهایی که آرزو دارید با مشارکت دیگران به آنها برسید
- استفاده کردن از جملاتی که خواستهتان را نشان میدهد مثل «من آرزو دارم…» مفیدتر از جملاتیست که اقدام نهاییتان را نشان میدهند مثل «من توانستهام…»
از اغراق یا به کاربردن جملاتی که نمیتوانید به آنها عمل کنید بپرهیزید.
اقدامات مثبت:
- ارائهی آمار و دادههای واقعی بر اساس شواهد
- صحبت کردن دربارهی دستآوردهای امروز. نه گذشته و آینده
- زیر بار تعهد سنگین نرفتن
اقدامات منفی:
- استفاده کردن از واژههایی که دارای سوگیری یا کلی نگری هستند. مثل: بهترین در جهان، اولین، بزرگترین، ارگانیک و….
- توصیف اغراق آمیز دستآوردها و افتخارات
- دربارهی اهداف مالی و سرمایهی جذب شده با مخاطب صادق باشید.
اقدامات مثبت:
- توضیح دهید که چگونه اهداف مالی پروژهتان را انتخاب کردید تا مشارکتکنندگان بدانند دقیقا به چه مبلغی برای چه کاری نیاز دارید
اهداف مالیتان را صادقانه و براساس نیاز واقعی تعریف کنید
اگر در گذشته بخشی از سرمایهی پروژهتان را تامین کردهاید، این موضوع را صادقانه به مخاطب بگویید
اقدامات منفی:
- بیان اهداف مالی که بیش از نیاز پروژهی شماست
- دروغ گفتن دربارهی حمایت ارگانها و سازمانها از پروژهی شما برای جذب حمایت بیشتر
- پنهان کردن کمکها و مشارکتهای قبلی
ریسکها و چالشهایی که ممکن است با آنها روبرو شوید را به خوبی بشناسید
مهم نیست چقدر در ذهنتان آمادهی سختیها باشید. گاهی پروژهها آنطور که میخواهید پیش نمیروند. یکی از تعهدهای شما نسبت به مشارکتکنندگان ارزیابی دقیق و شفاف چالشهاییست که ممکن است با آنها روبرو شوید. دربارهی اتفاقاتی که باعث میشوند پروژهتان به خوبی پیشرفت نکند و ریسکهایی که در مسیر اجرای پروژه دارید، با مشارکتکنندگان گفتگو کنید.
پرسیدن این سوالات به شما کمک میکنند ریسکها و چالشهای پیش رویتان را بهتر بشناسید:
- آیا پروژهای از قبل مانده که هنوز مشغول انجامش باشید؟
- بودجهی فعلیتان برای انجام این پروژه چقدر است؟
- برای اجرای زمانبندی پروژه چقدر انعطافپذیری دارید؟
- اگر سرمایهی مالی و انسانی لازم برای پروژه تامین شود، چه زمانی می توانید به نتیجهی نهایی برسید؟
- در حال حاضر چه شرکایی برای اجرای پروژه دارید و هر کدام چه نیازمندیهایی دارند؟
- آیا همکاران و شرکای دیگری دارید که هر کدام از آنها سهمی در اجرای پروژه داشته باشند؟
کسانی که در پروژه با شما همکاری کردند را معرفی کنید
اگر تنها خودتان را مسئول پروژه معرفی کنید، ممکن است کارهایتان را آسانتر کند. اما مشارکتکنندگان میخواهند دقیقا بدانند پشت این پروژه چند نفر مشغول کار هستند. معرفی اعضای تیم و گروهتان به مشارکت کنندگان کمک میکنند درک بهتری از اقدامات شما داشته باشند. هنگام یاد کردن از همکاران و حامیانتان به موارد زیر توجه کنید:
- نام و عکس تک تک همبنیانگذاران، همکاران و حامیانی که به شما در پیشبرد پروژه کمک کردهاند را ذکر کنید. همچنان مراقب باشید اغراق نکنید و به دروغ ارتشی از آدمهایی که تمام وقت بر روی پروژهتان کار میکنند به مخاطب نشان ندهید.
- دربارهی تجربه خود و تیمتان با ابهام یا اغراق صحبت نکنید. خوب است که به سابقهی خودتان و هر یک از اعضا اشاره کنید. ولی واقعبینانه.
راهنمایی برای محتواهای بصری
همهی قوانینی که بالا گفتیم، دربارهی محتواهای بصری هم صدق میکنند. وقتی یک پروژهی اجتماعی را به دیگران معرفی میکنیم متعهد میشویم که در همهی محتواها، صداقت و شفافیت را رعایت کنیم. اجازه نداریم تصویری به مخاطب ارائه کنیم که با واقعیت فاصله داشته باشد. این نکات میتوانند به ارائهی تصویر واقعی از پروژهتان کمک کنند:
از تصاویری صادقانه و شفاف استفاده کنید
محتوای بصری، چه تصویر و عکس باشد چه ویدئو و گیف، نقشی اساسی در تصمیم مشارکتکنندگان ایفا میکنند. تصاویری که ارائه میکنید باید صادقانه، شفاف و بر اساس واقعیت باشند نه نتیجهی رویاپردازی و آرزوهایتان. استفاده از تصاویر دستکاری شده و غیرواضح، مخاطبتان را گمراه میکند. مخاطب شما با دیدن تصویری که ارائه میکنید، تصوری از روند اجرای پروژه در ذهن دارد. اگر تصویری که به او ارائه میکنید با واقعیت فاصله داشته باشد، بعدها این تصور او دچار لطمه شده و به شما بیاعتماد میشود.
اقدامات مثبت:
- با استفاده از تصاویر و ویدئوهای واقعی، وضعیت فعلی پروژهتان را روایت کنید.
- تصاویر را با حداقل ویرایش به مخاطب ارائه کنید و از فیلتر استفاده نکنید. استفاده از ویرایش تا زمانی که منجر به ارائهی تصویر غیرواقعی از پروژهتان نشود ایرادی ندارد.
- اگر پروژهی شما طراحی یک محصول خاص است، مراحل طراحی و مستندات طراحی محصول را تا هرکجا که می توانید به مخاطب ارائه کنید.
اقدامات منفی:
- استفاده از تصاویر خیالی و گرافیکی
- دستکاری کردن تصاویر به منظور ارائهی تصویر غیرواقعی به مخاطب
- استفاده از تصاویری که دید اشتباهی نسبت به ابعاد پروژهتان به مخاطب بدهد
- استفاده از تصاویری که برای پروژهی شما نیستند، بدون ذکر منبع
به مشارکتکنندگان یک نمونهی اولیه ارائه کنید
وقتی قرار است پروژهتان ساخت و تولید یک محصول فیزیکی باشد لازم است به مخاطب بگویید این محصول دقیقا چیست و چه کار میکند. برای این منظور باید یک نمونهی اولیهی ساده به مخاطبتان نشان دهید.
اقدامات مثبت:
- کارکردهای محصول فعلیتان را به صورت شفاف به مخاطب بگویید
- با کمک یک ویدئو کاربرد محصولتان را به مخاطب نشان دهید. ویدئویتان نباید برش خورده باشد، نباید ویرایش شده باشد و باید روی تلفن همراه مخاطبتان پخش شود
اقدامات منفی:
- ارائهی خلاف واقع از کارکردهای محصولتان
- ارائه ویدئو و تصاویری که آیندهی محصولتان را نشان میدهند نه وضعیت فعلی آن را
- استفاده از جلوههای ویژه و انیمیشن
از اینکه تا اینجای این مقاله ما را همراهی کردید از شما ممنونیم. هدف ما از بیان این نکات این بود که بهترین ارائه را از پروژههایتان داشته باشید. هدف ما موفقیت بلندمدت شماست و برای همین تاکید زیادی بر صداقت و شفافیت داریم. تعهد به ارائهی صادقانهی پروژهتان به شما کمک میکند که مسیر اجرای آن را سبکبارتر طی کنید و نتیجهی بهتری بگیرید.
برای نوشتن این مقاله، از این مقالهی سایت کیک استارتر استفادهی فراوانی کردیم.